Tuesday, January 3, 2017

Visanne Hari ke - 43

Assalamualaikum semua dan Selamat Tahun Baru!!!!

Alhamdulillah sampai sudah kita ke permulaan baru di tahun 2017. Marilah sama-sama kita doa agar tahun ini di berkati Allah swt dan apa yang dihajati dapat di perkenan oleh-Nya. Amin.

Last post, saya ada update pasal consuming visanne sebagai alternatif untuk berhentikan period. Saya akan kongsikan apa pengalaman ketika penggunaan visanne.

Apa itu visanne?

Visanne 2mg 1 kotak 28 biji

How does this medication work? What will it do for me?

Dienogest belongs to the class of medications called progestins, medications that act like progesterones in the body. Progesterones are female hormones. They are produced by the body and are necessary along with other hormones for normal female sexual development and for the regulation of the menstrual cycle during childbearing years (males also have progesterones, but in low amounts).
Progestins reduce the effects of estrogen on tissues such as the endometrium (lining of the uterus) and the breast. By reducing the growth effect of estrogen on the endometrium, dienogest helps to reduce the pelvic pain experienced by women with endometriosis. Endometriosis is a condition where endometrium-like tissue is found outside the uterus, which causes chronic inflammation.
Basically, visanne adalah hormon sentetik tambahan berbentuk hormon progesteron (hormon perempuan). 

Bagaimana fungsi nya?
-Secara kimianya, saya xberapa pasti bagaimana interaction nya dengan hormon kita. Secara medikal nya, saya di fahamkan oleh doktor saya, (Dr. Hatta), Visanne dapat mengurangkan sakit period dan seterusnya dapat menghentikan cycle period kita. Visanne dikatakan dapat menggantikan / mengambil alih peranan Lucrin sebagai alternative untuk pesakit endo. 


Bagaimana penggunaanya?
-Penggunaannya adalah sebiji sehari (2mg) tablet setiap hari untuk 28 hari (1 cycle). Di sarankan agar pengambilan nya di ambil pada waktu yg sama tiap2 hari.




Pengalaman ketika mengambil vissane
- Side effects
Minggu pertama: Kepala pening (dizziness), Trouble sleeping (susah tidur),
Minggu Kedua dan seterusnya : Berat naik mendadak (~3kg), selera bertambah. Mood swings. Spotting di CD 3-10 (prolong spotting) untuk 2 cycle. Sepatutnya period berhenti terus, tetapi masih ada spotting / bleeding.


- +ve effects (compared to Lucrin)
~Harga jauh lg murah dari Lucrin (Rm130 jika beli di klinik biasa, mungkin percuma di klinik kerajaan),
~ Mudah dihadam. (Lucrin kena cucuk sebulan sekali mengikut jadual. Dan selalunya tempat cucuk sakit dan bengkak pada waktu yg agak lama. Visanne telan sebiji sehari. Simple!


Secara kesimpulannya:
Saya berpuas hati dengan Visanne setakat ni (Day 43). Period pain langsung tiada, maka dapat menghentikan langsung pengambilan Arcoxia (pain killer). Akan tetapi, saya tidak dapat mencapai objektif asal saya mengambil Visanne ----> STOP PERIOD! huhu.. So, saya bimbang dengan spotting saya yang agak lama untuk 2 cycle ini tidak dapat memberikan keputusan yang baik untuk CA 125 saya. Objektif asal pengambilan Visanne adalah untuk menghentikan period supaya uterus saya dapat rehat dan seterusnya mengecutkan adenomyosis saya. Akan tetapi period / spotting tetap datang cuma dia datang dengan tenang (tiada sakit). Oleh itu, saya rasa minggu depan, saya akan minta untuk injection Lucrin untuk 1 kali supaya period dapat di hentikan serta merta. Secara umumnya, tindakbalas reaksi visanne berbeza untuk setiap pesakit. Kita kene cuba dulu baru tahu tahap kesesuaian ubat terhadap badan kita. Insyallah.

                           

65 comments:

  1. As salam. Sis masih consume visanne? Saya ada 1 stok vissane masih baru dan x digunakan lagi. Saya ingat nak jual kt sis atau kenalan sis yg consumer vissane. Terima kasih.

    ReplyDelete
  2. Saya juga masih ada dua kotak jika berminat boleh whatsapp sy ya 0166746121

    ReplyDelete
  3. brape harga visane di tempat awak semua ya. kat tempat saya rm180. nak cari yang murah lagi. tq

    ReplyDelete
  4. Sy tgh makan visanne jugak skrg ni. Skrg masih spotting hari ke 21. Boleh ke kita stop visanne tu tanpa arahan doktor?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sis, msa mkn visanne tu ada apa2 side efffect ke mcm hot flush, mood swing, pening2 etc..? Tq

      Delete
    2. sis strawberry if nak bhnti better rujuk dokter...i kena ambil selama 5 tahun

      Delete
    3. Awk ambil sbb period pain teruk ke?

      Delete
  5. Boleh saya tahu kat mana boleh dapat beli Visanne pada harga bawah RM200? Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy blh dapatkan dgn hrga RM159 buat masa ini..if sis nak kirim la..cuma duit postage sis kna tggung la..dan..kalau nak beli sndiri boleh beli di AA Pharmacy atau Big Pharmacy di Bangsar..area TMC..boleh contact sy di 01156757417

      Delete
    2. Dgn saya ada stok...Kalau berminat hubungi 0179299069..Harga special

      Delete
  6. Sy beli di farmasi juzcare..belakang jusco cheras selatan..RM150++

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sis.. Boleh waze search farmasi tu ke.. Sbb memang tengah mencari vissane yg bawah rm200 sbb area Shah alam smua range sama.. Ingat nak ke cheras sbb saya kena makan vissane selama 1 ke 2 Tahun

      Delete
    2. Sekrang boleh dapat harga rm150+ lagi tak.... 😢😢

      Delete
    3. sis boleh dapatkan hrga rm159.00 contact sy di no 01156757417

      Delete
    4. Tahun lepas sy bli visanne kt farmasi alpro 150 je

      Delete
    5. Saya baru start consume Visanne. Hari ni Hari 13..saya start mkn pada Hari first period sbb takut tinggal puasa banyak di Bulan puasa Kali ni. Hari 13 Masih Ada period la..sikit..macam 1 titik tapi ada. Anybody willing to share your personal experience?

      Delete
  7. Rsenya sy dh almost sthun lbih mkn visanne..p jmpe doc 18/4 bru ni, dia suggest mkn smpai 2 thn.. Lps tu bru stop n tgk period pain truk lg x n rahim dh mgecut ke lom.. Ktrn haid pun x mnntu.. Kdg2 xtau nk bza antra haid ke istihadah.. 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya baru start consume Visanne. Hari ni Hari 13..saya start mkn pada Hari first period sbb takut tinggal puasa banyak di Bulan puasa Kali ni. Hari 13 Masih Ada period la..sikit..macam 1 titik tapi ada. Anybody willing to share your personal experience?

      Delete
  8. Salam sis, sy ada Visanne yg dah guna 3 biji. Yg lain belum dibuka. Expiry Oct 2020. Berhenti makan kerana operate buang endo & on Lucrin until end of the year. Kalau berminat pls WA me 0136412382.

    ReplyDelete
  9. Visanne sy Tak byr apa2.just byr pendaftaran je jumpa pakar sakit puan.tu pun rm5 je kt hospital kerajaan.

    ReplyDelete
  10. Saya ada sekotak..jika berminat wassap saya.. 0193014456 murah jer

    ReplyDelete
  11. Dlm waktu kita consume visanne, n then bersama dgn suami..tup tup tahu kita hamil, wujud ke situasi mcm ni?

    ReplyDelete
  12. Tk bahaya ke consume visanne, lpstu period jadi tk teratur, selalu datang lama. Tapi period pain hilang? Ke memang normal untuk org yg consume vissane datanv period tk teratur?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy dh consume 4 cycle. Cycle yg ke2 saja xde period. Yg lain mmg period xteratur & lebih 20 hari setiap cycle. Sakit tu mmg dh xde rasa sengugut. Tapi sy bercadang tuk stop visanne sbb xmencapai objective stopkan period utk kecutkan cyst.

      Delete
    2. Saya baru start consume Visanne. Hari ni Hari 13..saya start mkn pada Hari first period sbb takut tinggal puasa banyak di Bulan puasa Kali ni. Hari 13 Masih Ada period la..sikit..macam 1 titik tapi ada. Anybody willing to share your personal experience?

      Delete
  13. Sy da consume Visanne da masuk 2nd cycle. Masalahnye, saya da undergo op last year n period pas amek visanne on 1st cycle je ok. La ni sy kene amek postan sbb masih sakit. Memang sepatutnya tak rasa apa2 ke? Saya jadi stress sgt2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi sis.. saya opt last year utk buang fibroid dan ovarian cyst.ingatkan lepas operation semua ok tp lebih teruk. Amik pain killer tiap kali dtg period. Hari nie gynae bg vissane. Harap² membantu..

      Delete
    2. Saya dah habis 6 kotak Visanne. Bleeding masih ada hampir setiap hari tetapi sedikit shj (0.5 star). Mulai bulan ke5, Ada beberapa Hari Akan bleeding lebih bnyk daripada biasa (2 stars). To sum up, sejak ambil Visanne saya boleh dikatakan tidak alami period pain. Kalau Ada pun jarang sgt Dan very2 mild.p/s: utk Yang baru nak start Visanne, please buat reminder Di phone supaya tidak lupa mkn secara konsisten pada waktu pilihan anda. Saya pilih utk mkn pada waktu malam. :)

      Delete
  14. Every single day I bleed. Tapi sedikit sgt. Now is day 63 (dah masuk kotak ke-3).sakit dah mengurang sangat2...kadang2 je Ada la Rasa sakit Di bhg lower abdomen. suhaida, awk jgn stress...saya pun pelik juga dgn diri saya ni. Saya tak stress spt ramai org complain. Cuma saya bleed on every single day. Maybe we should talk to the doctor. Email me klu u nak share apa2 masalah ni. saya pun Rasa ok juga klu Ada kawan yg senasib. We must be positif. (emisherizan@gmail.com)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi sis, how's condition now? Any updates on the vissane?

      Delete
  15. 2 minggu lepas akkbada buat surgery hysteroscopy buang endometrium polys. Pada mulanya doktor bg dupaston. Slps habis dupaston akk bleeding..sakit2.. period pain. Skrg akk mkn ubat visanne ikut nasihat doktor yg merawat. Darah masih byk..buatkan akk risau. Ubat ni, mmg susah nk hentikan darah ke? Dah 14 hari berlalu ni.

    ReplyDelete
  16. Kak, saya Belum pernah operate.Doktor suggest Visanne juga. Hari ni dah Hari 71. Kak email saya lps Tu Kita wassap klu kak nak details pengalaman saya. Sekadar nak berkongsi shj.. tiada apa2 kepentingan. emisherizan@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sis. Besar tak cyst bila start amik visanne ni? Saya ni pon confuse nak operate atau cuba visanne ni dulu

      Delete
  17. salam. anyone boleh suggest kat mana boleh beli visanne ni dgn harga murah sket. selalu beli di hosp columbia. 200++.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi awak. sy pernah beli dkt Klinik premier lembah sireh Kota Bharu dgn harga 170. awk dari mana?

      Delete
    2. Boleh Beli Di A*pro Pharmacy Kota Bharu RM160. Saya tak tulis Nama penuh tu. Rangkaian farmasi ni Ada Di negeri2 lain juga. Harap info ini membantu.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. pn saya... saya ada 3 boxes vissane. Saya nak jual murah je.. 0125454154

      Delete
    5. Sy pun ada stok..berminat 0179299069..murah je..

      Delete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Maaf bertanya jika mkn visanne ni ada sport2 period yg terlalu lama. Boleh ke bersama suami?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni pun mmg satu masalah bagi yg dah berpasangankan? Saya pun keliru bab ni....

      Delete
  20. Sya Rina dari Shah Alam. Sya nak jual pil hormon Visanne utk 1 kotak ada 28 tablet dgn harga Rm170. Stock tinggal 1 kotak je. Expiry date pil: September 2022. Bole COD area shah Alam & Subang & Free postage juga utk area2 lain & seluruh negeri. Sila whatapps sya utk order 01123284781

    ReplyDelete
  21. Maaf semua..sya silap update harga. Sya Rina dari Shah Alam. Sya nak jual pil hormon Visanne utk 1 kotak ada 28 tablet dgn harga RM160. Stock tinggal 1 kotak. Expiry date pil : September 2022. Bole COD area shah Alam & Subang. Free postage juga utk area2 lain & seluruh negeri. Sila whatapps sya utk order 01123284781

    ReplyDelete
  22. Sy ada extra visanne. Nak jual rm150 je. Free postage. Whatsapp jika berminat 010-9747429 (farhana)

    ReplyDelete
  23. Tak apa kah klu tak datang haid??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut saranan dr sis.. Vissane ni nak control size cyst.. Selagi period, ia semakin bertambah besar.

      Delete
  24. Saya ada stok visanne..nak bagi free..contact saya.0179299069

    ReplyDelete
  25. Boleh still pregnant ke kalau mkn vissane ...saya ada endometriosis...doktor bg vissane

    ReplyDelete
  26. Saya pun baru tau ada endometriosis.doktor sugggest amik vissane utk xaktif kan endometriosis n nanti nak tengok kesannya contoh size brp cm.tapi waktu consult dgn doktor lupa nak bertanya sesuai tak untuk breastfeeding.Dah tu lagi 3 bulan appointment dengan pakar gynae.boleh tak sape2 bagitau saya.sebab bila google xboleh utk breastfeeding.

    ReplyDelete
  27. Heloo, saya ingin bertanya ada tak pengalaman ambil vissane mcm saya? Masuk 5 bulan saya ambil vissane tapi still period & period pain makin teruk. Sblm ni period pain 1-3 day. Skrg seminggu sebelum period dan selagi period x stop masih sakit. Total Dlm sebulan, 2 minggu saya x sihat. Please share pengalaman dgn saya..

    ReplyDelete
  28. Heloo, saya ingin bertanya ada tak pengalaman ambil vissane mcm saya? Masuk 5 bulan saya ambil vissane tapi still period & period pain makin teruk. Sblm ni period pain 1-3 day. Skrg seminggu sebelum period dan selagi period x stop masih sakit. Total Dlm sebulan, 2 minggu saya x sihat. Please share pengalaman dgn saya.. Thanks

    ReplyDelete
  29. Salam. Boleh suggest farmasi mana yg jual visanne cheaper? Sunway medical jual rm225. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  30. Semalam doktor suggest saya ambik visanne ni. Tp farmasi or hosp tmpt saya tgh takde stok. Mana nak dapat ye?

    ReplyDelete
  31. Kalau puan masih mencari pil hormon visanne
    Boleh contact sy yea
    Sy ada ekstra..bleh bg murah sikit

    ReplyDelete